maanantai 23. helmikuuta 2009

Kap Verde 12.-20.2.2009

Tässä Riu Funana-satulinnahotellissa asuimme lomaviikon:) Hotelli oli siisti,palvelu moitteetonta, ohjelmaa koko päiväksi (jumppaa, vesijumppaa, pelejä, show-esityksiä...), ruokaa ja juomaa all-inclusive....ihanaa....

Kaksi isoa uima-allasta, joista toinen oli jopa lämmitetty. Lapset uivat tuntitolkulla joka päivä, ja hakivat välillä ihania drinkkejä allasbaarista. Tässä kuvassa taitaa olla juomana "mansikkajäähileherkkua".

Ponta Preta-rantamme oli hyvin tuulinen, vain yhtenä päivänä uimme omassa rannassa, muina päivinä oli punaiset liput varoittamassa liian kovista tyrskyistä. Ranta on surffareiden suosiossa, lomaviikkomme aikana täällä järjestettiin surffauksen MM-kisat, joita oltiin yhtenä päivänä seuraamassa. Mahtavia suorituksia!

Teimme kävelyretkiä "lähikaupunkiin" (kyläpahanen) Santa Mariaan, sijaitsi noin 1 km päässä hotelliltamme. Tällä laiturilla kalastajat kokoontuvat myymään saaliitaan, turisteille oli kaupan upeita meren pohjasta sukellettuja simpukoita. Vesi oli kauniin turkoosia ja puhdasta,pohja näkyi syvälläkin.

Tyynemmällä rannalla lapset pulikoivat, myös aikuiset uskalsivat Atlantin aaltoihin. Vesi oli kovin suolaista, mutta mukavan lämmintä. Ja aurinko poltti, vaikka käytettiin aurinkorasvan suojakerrointa 30. Kovassa tuulessa auringon pistävyyttä ei huomaa, joten tuli oltua liian kauan paisteessa, kun se pulikointi oli niin ihanaa:)

Sukeltelusta seurasi tietty Ellalle korvatulehdus, toka vikana päivänä käytiin lääkärissä. Tässä kuvassa ollaan paikallisessa apteekissa hakemassa korvatippoja ja särkylääkettä. Onneksi lääkkeet tehosivat hyvin ja kotimatkallakaan ei ollut ongelmia korvien kanssa, kenelläkään. Menomatkan laskuissa nimittäin Simpan ja äidin korvat olivat tosi kipeät! Mutta Afrikan auringossa flunssan rippeet paranivat:)

Vietimme aikalailla lepolomaa, uitiin ja nautiskeltiin auringosta, käveltiin dyyneillä ym. Viimeisenä päivänä päätimme kuitenkin lähteä tutustumaan muuhunkin kuin *****-hotellin luksuselämään. Vuokrasimme auton +kuljettajan ja kävimme katsomassa kaikki saaren neljä (!) nähtävyyttä! Sal-saari on karu Saharan jatke, kasvillisuutta on vähän, koska siellä ei sada useinkaan. Kuskimme esitteli meille "sinisen silmän" eli meren luolan, katselimme kangastuksia aavikolla, tutustuimme saaren ainoaan tuotantoon eli suolan valmistukseen sekä näimme haita meren lahdella. Näimme myös köyhyyttä, valtavia slummialueita, eriarvoisuutta noissa Afrikan maissa näyttää olevan, komeita "palatsejakin" nähtiin.

Tässä Ella ja isi katselevat maisemia avolavan lavalta, istuimme kyllä turvallisesti auton sisällä lähes koko 4 tuntisen reissun, saarella ei nimittäin ole kuin muutama hassu oikea tie! Pöly vaan leijaili, kun kuski lähti ajamaan aavikolle, kuoppia ja kiviä kyllä oli reilusti.

Tässä on suola-altaita vanhan tulivuoren kraaterissa. Kraateri on pari metriä merenpinnan alapuolella, jotain onkaloa pitkin merivesi pääsee kraateriin. 4 kuukautta auringonpaistetta haiduttaa veden pois ja jäljelle jää vain suola, jota käytetään Kap Verden saarilla. Kap Verde koostuu yhdeksästä asutusta saaresta, Salin saarella asuu paikallisen oppaamme mukaan 13 000 asukasta.

Tässä ollaan lähdössä jo kohti Suomea, loma kului liian nopeasti, olisihan sinne voinut vielä toiseksi viikoksikin jäädä...Kotimatka sujui hyvin, oltiin aikataulun mukaisesti Helsingissä, vaikka jouduimme tekemään ylimääräisen välilaskun Teneriffalle, Göteborgin välilaskun lisäksi, koska perämiehemme oli sairastunut. Tukholmasta tullut perämies vei meidät Teneriffalle ja sieltä saimme tuoreen kaverin viemään meidät turvallisesti Helsinkiin asti. Onneksi kaikilla oli korvat kunnossa, laskeutumiset on niin kamalia kipeillä korvilla:(
OLIPA KIVA REISSU, nyt taas jaksaa tätä arkea, kun on kivat muistot lomalta!

Anonyymi kirjoitti...

Kivalta kuulosti teidän LOMA! Aikas makee hotelli! Oliko ruoka hyvää tommosessa all-inclusive paikassa?
Nyt jaksaa kevään hyvin ja kesänhän nyt jaksaa ihan muuten vaan:))
Ens viikolla sit tsekkaan rusketuksen!

Hannele kirjoitti...

Ruoka oli todella hyvää, tuoretta ja laadukasta, ihan kaikkea syötiin (jopa majoneesia) ilman vatsaongelmia. Oli breakfast,lunch ja dinner....ja ruokalajeja oli valtavasti: esim illalla buffet-pöydissä salaatteja ainakin 40 eri kulhollista, pizzaa montaa lajia, pastoja 4 erilaista, liharuokia ainakin 10 erilaista, kalaruokia, puhumattakaan jälkiruuista. Ekan päivän jälkeen jo opin, että ilmainen ruoka ei syömällä lopu, oli siis ihan pakko säännöstellä syömistään reippaasti, muuten ei olisi mahtunut farkkuihinsa kotiinlähtiessä:)

Anonyymi kirjoitti...

Hihii! Buffet-pöydät on niiin petollisia. Vaikka kaikkea ottaisi vain ihan vähän, on lautanen ihan kukkuroillaan. Ja tuollaisesta määrästä ei voi edes kaikkea ehtiä maistelemaan! Ellei sitten leiki saksalaisturistia ja mätä vähän muovipussiin evääksikin:)

Hieno loma teillä! Kuvat toivat mieleeni viime vuotisen matkani Sal-saarelle. Asuin hotellialueella, jonka edessä oli se ihanan valkoinen 'vehnäjauho' beach ja jonka ohi kävelitte matkalla kylän kalastajien laiturille. Ne hassut värikkäät talot. Kiitos kivasta postauksesta! Kävittekö muuten snorklausretkellä sillä 'merirosvolaivalla', jossa oli emäntänä italialainen nainen? Samasta satamasta lähtivät myös kalastusreissut. Kyllä tuon aurinko+lämpö+valo-matkan jälkeen on varmasti helppo jaksaa kevät ja odotella kesää.

Hannele kirjoitti...

meriretkiä ei "ehditty" kokeilla, täytyy jättää jotain seuraavalle kerrallekin? se merivesi oli niiiiiin ihanan kirkasta, että varmaan olisi ollut kiva katsella merenpohjaa vähän syvemmältä.

MINNA:meillä olikin vitsi "kitutunnista", hotellissamme oli klo 7.30-22.00 välillä YKSI tunti, jolloin missään ravintolassa ei ollut RUOKAA tarjolla, silloin olis varmaan pitänyt ottaa saksalaisten evästekniikka käyttöön;) Onneks kitutunnillakin oli baarit auki, ettei turistiparka sentään janoon kuollut....

Anonyymi kirjoitti...

Hei ahnnele! Oli iahnaa lukea matkakertomuksesi. Olemme ite lähdössä 16.11 samaan paikkaan lomalle. T: Päivi Peltola

Anteeksi kauheat kirjoitusvirheet =))

Pikku myy kirjoitti...

OOlen itse lähössä kahen päivän päästä kap verdelle ja sinne samaiseen hotelliin. Odotan jo innolla matkaa, kun sai kuulla noin paljon positiivistä palautetta. Kiitos :)